Skip to main content

Vårt recept på effektiva infographics

Infographics är ett kraftfullt sätt att förmedla information. De kan användas för att jämföra alternativ, illustrera behov och nyttor, förklara komplexa ämnen eller presentera statistik och undersökningar på ett engagerande sätt. Men för att skapa en effektiv infographic behövs en genomtänkt strategi. Här är vårt recept för att lyckas.

Vårt recept:

  1. Definiera syftet – Vad ska er infographic uppnå? Vilket budskap ska förmedlas?
  2. Bestäm användningsområdet – Ska den användas digitalt, i tryck eller i flera kanaler?
  3. Säkerställ visuell enhetlighet – Illustrationer och grafiska element bör stämma överens med ert varumärke.
  4. Utgå från mottagarens perspektiv – Vad behöver de veta? Vad är viktigast?
  5. Strukturera informationen – Dela upp i tydliga sektioner och skapa en logisk ordning.
  6. Förenkla och fokusera – Ta bort onödig information så att budskapet blir tydligt.
  7. Skapa en helhet – Se till att allt samspelar och att infographiken är lätt att ta till sig.

Frågor att tänka igenom

Infographics kan användas på många olika sätt. Det här är några frågor man bör tänka igenom innan man gör sina infographics.

Mål

Vad ska era infographics åstadkomma? Vad vill ni främst att de ska förmedla och vad vill ni att det ska leda till?

Innehåll

Vilket innehåll ska komma först? Vilket innehåll är viktigast? En tydlig grafisk hierarki hjälper till att styra ögat.

Visuellt

Hur ska illustrationerna se ut? Finns det redan grafiska riktlinjer ni kan följa så gör det. Annars är det tajm att ta fram det så att era infographics hänger ihop med resten av ert varumärke.

Användning

Ska infographiken vara digital eller i tryck? Behöver den fungera i flera kanaler? Tänk på detta redan i planeringsstadiet för att optimera slutresultatet.

Exempel 1: Från krångliga siffror till engagerande infographics

När vi arbetade med Stockholm School of Economics upptäckte vi att de hade imponerande statistik, men att den presenterades på ett svårtillgängligt sätt med råa data och komplexa diagram.

Genom att omvandla siffrorna till tydliga och visuellt engagerande infographics lyckades vi:

  • Lyfta fram det viktigaste – Fokusera på nyckelinsikter och skala bort onödig information.
  • Använda illustrationer – För att snabbt kommunicera vad siffrorna betyder och göra dem mer tillgängliga.

65% av B2B-marknadsförare använder infografik i sin strategi eftersom det gör komplex information lättare att ta till sig*

*Källa: Venngage

Exempel 2: Com Hem fick sin infographics publicerad på Financial Times webb.

Inför börsintroduktionen hjälpte vi Com Hem att skapa infographics som visualiserade deras nyckeltal på ett enkelt och slagkraftigt sätt. Målet var att få viktiga aktörer att uppmärksamma bolaget.

Resultatet? Financial Times publicerade hela infographiken på sin webbplats – en framgångsrik PR-insats som fångade rätt uppmärksamhet.

Varsågod. En guide du inte vill missa.

Här får du våra 14 hetaste insikter om egenskaper som driver resultat!